Article Tools
Email this article (Login required)
Email the author (Login required)
About The Authors

Ika Herani
Department of Psychology Universitas Brawijaya
Indonesia

Anya Khaleda Jauhari
Department of Psychology Universitas Brawijaya
Indonesia

Information for Reviewer
User
Journal Content

Browse
Visitor Statistics
 

Mediapsi Visitor Statistics

Notifications

Perilaku Berkendara Agresif Para Pengguna Kendaraan Bermotor di Kota Malang

Ika Herani, Anya Khaleda Jauhari
  Mediapsi, Vol 3, No 2 (2017),  29-38  

Abstract


This study aims to identify the types of aggressive driving behavior and their causative factors. Survey method was employed in this study. The population of this study was motorized vehicle users (drivers and riders) in the city of Malang, from which we drew 400 drivers and riders as our sample by using purposive sampling technique. Data obtained from this study was then analyzed by applying descriptive and frequency analysis technique. The results showed that the most frequent type of aggressive driving behavior was tailgating in order to prevent others from occupying the space. Furthermore, contributing factors of aggressive driving behavior were traffic density, rushing behavior, some burdersome traffic signs, and other motorized vehicle users who try to occupy their driving territory.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk-bentuk perilaku berkendara agresif beserta faktor yang menjadi pemicunya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode survei. Populasi penelitian ini adalah para pengguna kendaraan bermotor (pengendara mobil dan sepeda motor) di Kota Malang, dengan jumlah sampel 400 orang. Metode pengambilan data pada penelitian ini adalah teknik purposive sampling. Data yang diperoleh kemudian dianalisis dengan menggunakan teknik analisis deskriptif dan analisis frekuensi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa perilaku berkendara agresif yang dominan terjadi adalah memperkecil jarak kedekatan dengan kendaraan di depannya untuk menghalangi pengendara lain yang akan mengambil jalan. Sementara itu, faktor yang menjadi pemicu terjadinya perilaku berkendara agresif adalah kepadatan lalu lintas, terburu-buru, rambu lalu lintas yang dirasa memberatkan pengendara, dan adanya pengendara lain yang melanggar daerah teritori pengendara tersebut.


Keywords


perilaku berkendara agresif

Full Text:

PDF

References


Dilla, B. (2008). Perbedaan perilaku agresif mengemudi pada pengendara sepeda motor dengan kepribadian tipe A dan B. Skripsi. UIN Syarif Hidayatullah.

Dukes, R. L., Stephanie L. C., Lessie, T. J., Miller, T. L., & Rodgers, S. E. (2001). Effects of aggressive driving and driver characteristics on road rage. The Social Science Journal, 38(2), 323-331.

James, L., & Nahl, D. (2000). Road Rage and Aggressive Driving Steering Clear of Highway Warfare. Amhest, NY: Promothens Books.

Santoso, G. A., Maulina, D., Adystia, C., & Oei, T. P. (2013). The influence of number of passengers and music genre on driving speed of young adult angkot drivers. Journal Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behavior, 18, 1-10.

Mizell, L. B., Joint, M., & Connel, D. (1997). Aggressive Driving: Three Studies. Research Report for the American Automobile Association: Foundation for Traffic Safety. Washington, D.C.: AAA Foundation for Traffic Safety.

Muhaz, M. (2013). Kematangan emosi dengan aggressive driving pada mahasiswa. Jurnal Online Psikologi, 1(2).

Neuman, W. L. (2013). Metode Penelitian Sosial: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif Edisi Ketujuh. Jakarta: Indeks.

Sofyanida, T., & Yanuvianti, M. (2016). Studi deskriptif mengenai perilaku mengemudi agresif pada mahasiswa pengendara sepeda motor di Kota Bandung. Prosiding Psikologi Seminar Penelitian Sivitas Akademia Unisba, 2, 943-949.

Tasca, L. (2000, October). A review of the literature on aggressive driving research. Paper presented at the Aggressive Driving Issues Conference, Ontario, Canada.




DOI: http://dx.doi.org/10.21776/ub.mps.2017.003.02.4

Copyright (c) 2017 Ika Herani, Anya Khaleda Jauhari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.